19.9.09

PERUTUSAN AIDILFITRI PRESIDEN i-KWAN


Assalamualaikum WBT,




Salam Ramadan dan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal mendatang pada 1 Syawal ini kepada semua ahli yang beragama Islam dan salam hormat dan setia kawan kepada rakan-rakan.

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar…

Setinggi-setinggi kesyukuran dihulurkan kepada yang maha esa kerana dengan limpah kurniaNya masih memberi peluang kepada kita pada tahun ini untuk sekali lagi meraikan hari kemenangan yang sentiasa kita raikan setelah sebulan kita menempuh dan menunaikan perintah dariNya di bulan Ramadhan yang penuh keberkatan dan kemuliaan.

Selawat serta salam kepada junjugan besar Nabi Muhammad s.a.w kerana dengan pengorbanan dan perjuangan bagindalah kita sebagai umat Islam, masih lagi dapat merasa dua nikmat kurniaan Ilahi yang akan memandu kita ke pintu syurga Allah taala, iaitu iman dan Islam. Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud :``Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. - Al-Imran : 102''

Alhamdullillah, Hari Raya Aidilfitri ini merupakan hari kemenangan dan kegembiraan bagi umat Islam di seluruh pelusuk dunia, Hari yang dikurniakan Allah taala untuk meraikan kejayaan kita setelah sebulan menunaikan perintahNya dengan menahan lapar dan dahaga di bulan Ramadhan demi membuktikan akan keimanan dan kemampuan kita melaksanakan perintahNya. Sehubungan itu kepada rakan-rakan wartawan, jurufoto dan jurukamera sekalian, jadikanlah hari yang penuh kemuliaan ini untuk kita bersama-sama meraikannya dalam suasana penuh keinsafan.

Pada masa yang sama juga kita kembali melahirkan rasa akrab dan setiakawan yang jitu di kalangan seluruh pengamal media di Negeri Sembilan Darul Khusus ini. Buangkanlah sengketa dan perasaan hasad, dengki dan memecah belah perpaduan kita. Semoga diri saya sendiri juga melalui perubahan ini dan bersama-sama memohon keampunan dan kemaafan di atas segala kesilapan dan kealpaan dalam melonjakkan kelab ini di persada yang ada pada hari ini.

Rakan-rakan sekalian,
Disamping kita bergembira di hari kemenangan ini, perlulah kita ingat akan sahabat-sahabat kita yang tidak semampu dengan kita dan yang telah kembali ke rahmatullah. Mereka yang telah kehilangan keluarga, mereka yang kehilangan ayah, mereka yang kehilangan ibu, mereka yang kehilangan adik beradik, mereka meraikan hari yang sepatutnya menjadi hari kegembiraan bertukar menjadi hari yang penuh dengan kepiluan. Jadi bersama-samalah kita menghadiahkan `Al Fatihah' kepada roh-roh kaum keluarga kita yang telah mendahului kita bertemu Allah SWT.

Rakan-rakan yang dimuliakan,
Di samping kegembiraan kita ini janganlah kita leka dan abaikan golongan yang memerlukan bantuan kita serta yang berhajat kepada pertolongan kita. Mereka juga inginkan kehidupan yang sempurna seperti kita lalui sekarang, bantulah mereka dengan sedaya upaya kita sama ada melalui tulisan, visual, gambar dan sebagainya untuk disiarkan dalam media masing-masing. Janganlah kita terlalu leka dengan kegembiraan yang diraikan ini.

Semoga ia menjadi satu muhasabah kepada diri kita yang selalu lalai dan leka dari mengsyukuri nikmat kurniaanNya. Pandulah berhati-hati ke destinasi yang hendak dituju dan saya mendoakan semua ahli i-KWAN dapat kembali bertugas dengan keadaan sihat walafiat dan penuh keceriaan, lebih-lebih lagi untuk tugasan mencabar pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang yang akan datang serta Hari Pertabalan Kebawah DYMM Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir pada 26 Oktober ini. Akhirnya, di kesempatan yang ada ini saya mewakili jawatankuasa i-KWAN dan ahli keluarga kami, ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri 2009 dan Maaf, Zahir dan Batin. Wassalam.


AINOL AMRIZ ISMAIL
Presiden